Nasza wycieczka na Szpiglasowy Wierch

Celem naszej 17 –sto osobowej grupy w dniu 29 września miała być Mięguszowiecka Przełęcz Pod Chłopkiem (2307m n.p.m.). Niedzielny poranek przywitał nas  kilkunastostopniowym przymrozkiem. Po dojechaniu na Palenicę o godz. 7.00 ruszyliśmy dziarsko drogą do Morskiego Oka (1395m n.p.m. o pow. 35 ha i głębokości dochodzącej do 50m) do którego dotarliśmy o godz. 9.00.  W schronisku im. Staszica zrobiliśmy przerwę na śniadanko. Po analizie sytuacji, ze względu na trudne warunki spowodowane oblodzeniem  na północnych stokach Tatr zapadła decyzja o zmianie celu wyprawy. Nasz przewodnik Andrzej zaproponował Szpiglasowy Wierch (2172m n.p.m.), na który można wejść bezpiecznie od południowej strony. Oczywiście jak przystało na zdyscyplinowana grupę szybko przystaliśmy na propozycję i ruszyliśmy w kierunku szczytu.

Maszerując  tzw. „ceprostradą” po naszej prawej stronie mijaliśmy potężna „Grań Miedzianego” (2233m n.p.m.), a po lewej dolinkę za „Mnichami”, którą idzie szlak do „Wrót Chałubińskiego” (2022m n.p.m.) . W miarę pokonywanej wysokości dostojnie wyglądające „Mnichy” robiły się coraz mniejsze a górowała nad nimi „Cybryna” (2370m n.p.m.) a za nią potężne „Mięguszowieckie Szczyty”. Na dalszym planie widzieliśmy „Rysy” i „Wołowy Grzbiet”.  Wspaniale widać było Tatry po Słowackiej stronie z pięknie prezentującą się „Wysoką” (2547m n.p.m.) i „Lodowym Szczytem”.

Na Szpiglasowym stanęliśmy o godzinie 11.50, a stad przy pięknej słonecznej pogodzie  mogliśmy podziwiać roztaczającą się dookoła nas panoramę Tatr. Jak na dłoni widzieliśmy Orlą Perć z Kozim Wierchem, Śwnicą i Zawratem na czele, a w dole rozciągała się „Dolina Pięciu Stawów”, do której zeszliśmy ok. godz. 14.00. W schronisku kilkadziesiąt minut upłynęło nam na wesołych rozmowach i posiłku, po czym w dobrych nastrojach ruszyliśmy w kierunku parkingu, gdzie czekał na nas nasz busik którym o 18.00 dotarliśmy do Jordanowa.