Wycieczka grupy turystyczno – krajoznawczej na Skrzyczne

W dniu 01 lipca 2012 r. o godz. 7.00 gdy słonce już dawno wstało z jordanowskiego rynku wyruszyła kolejna wycieczka organizowana przez MOK w Jordanowie, pomysłodawcą wycieczki był Pan Bogdan, a celem tym razem zdobycie najwyższego szczytu Beskidu Śląskiego – Skrzyczne (1257 m n.p.m.),  kierunek przeciwny w stosunku do dotychczasowych wojaży.

Grupa wycieczkowa liczyła około 30 osób i po 2 godz. jazdy autobusem i dotarciu do Szczyrku, Skrzyczne osiągnęliśmy dość szybko bo był to wyjazd kolejką. Widoki jakie mogliśmy zaobserwować  jadąc kolejką  zapierały dech w piersiach dobrze, że podczas jazdy na szczyt owiał nas chłodny wiatr niczym letnia bryza i dawał trochę wytchnienia na dalszą wędrówkę.

Skrzyczne wznosi się w północno-wschodniej części Beskidu Śląskiego, w bocznym ramieniu pasma Baraniej Góry, odgałęziającym się od głównego pnia pasma w Malinowskiej Skale. Ramię to, które właściwie tworzy masyw Skrzycznego i Małego Skrzycznego, oddziela dolinę górnego toku Żylicy od Kotliny Żywieckiej. Ze względu na charakterystyczną sylwetkę góry, stromo opadającej ku wschodowi i północy oraz na położony na szczycie maszt nadajnika RTV jest ona łatwo rozpoznawalna z wielu miejsc, np. w Beskidzie Żywieckim lub w Tatrach. W schronisku umilał nam czas swą góralską muzyką , grajek z okolicznej miejscowości. Lecz komu w drogę temu czas. Pasmem szczytów udaliśmy się w około dwu godziną wędrówkę pełną niesamowitych widoków i obserwacji tutejszej roślinności. Troszkę zmęczeni upałem dotarliśmy do Regionalnego Zajazdu Biały Krzyż. Tam ugasiliśmy pragnienie. I dalej w drogę aby zdobyć Skocznie Narciarską im. A. Małysza w Wiśle Malince która jesd drugą co do wielkości skocznia w Polsce po Wielkiej Krokwi w Zakopanem. Na szczycie skoczni oglądnęliśmy pamiątki pozostawione przez Adama Małysza. Przebudowana w 2008 roku skocznia wywarła na uczestnikach wycieczki ogromne wrażenie. Pierwszy skok na nowym obiekcie oddał 17 września 2008 roku Adam Małysz, skacząc na odległość o kilka metrów większą niż punkt K (120 m). Skok nie był oficjalnie mierzony, ani oceniany przez sędziów. Spoglądając w dół z góry chociaż przez ułamek sekundy mogliśmy poczuć co czuje skoczek siedzący na górze na belce startowej gdzie punkt K skoczni Wisła Malinka wynosi 120 .Kupiliśmy pamiątki i dalej w drogę.

Późnym , upalnym popołudniem Pan  przewodnik Andrzej pokazał nam Zaporę na rzece Wisła. Rzeka Wisła jest najdłuższa rzeką  Polsce o długości 1047 km. uchodzącą do Morza Bałtyckiego. Źródła rzeki znajdują się w południowej Polsce, na wysokości 1107 m n.p.m., na zachodnim stoku Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim. Gdzie dobiegła końca nasza całodniowa super zorganizowana wycieczka . Za co dziękują uczestnicy wycieczki i proszą o następną. To był przyjemnie i pożytecznie spędzony lipcowy dzień w miłym towarzystwie.