1). Emile Galle:
a). lata życia i pochodzenie – 1846-1904, Francja.
b). charakterystyka – projektował meble o ornamencie kwiatowym, z motywami rozpostartymi na całej powierzchni, w których przekształcał elementy konstrukcyjne w łodygę lub gałąź, wyrastające z punktów konstrukcyjnych (na przykład łóżko „Świt i zmierzch”, 1904 rok), oraz szkło dekoracyjne, początkowo dekorowane emalią, później odlewane w formach i zdobione dekoracją z kwiatów i liści o bogatej kolorystyce lub wykonywanych w jednym kolorze, skontrastowanym z matowym, nieprzejrzystym, białym tłem.
2). Antonio Gaudi:
a). lata życia i pochodzenie – 1852-1926, Hiszpania.
b). charakterystyka – zasłynął jako twórca oryginalnych budynków o rozfalowanych murach, niekształtnych oknach umieszczonych w dowolnych miejscach, często dekorowanych kolorowymi odłamkami ceramiki, upodabniających się do plastycznych rzeźb; jego największe dzieła znajdują się w Barcelonie: kamienice Casa Mila (1905-1910) i Casa Batllo (1905-1907) oraz kościół Sagrada Familia (1883-1926; niedokończony).
3). Eugene Grasset:
a). lata życia i pochodzenie – 1841-1917, Francja.
b). charakterystyka – poświęcił się głównie ilustratorstwu (książki: „Le Petit Nab”, 1877-1878; „Histoire des Quatre Fils Aymon”, 1881-1883), zdobnictwu książkowemu i sztuce plakatu (dla opery narodowej, 1885 rok oraz dla S. Bernhardt, przed 1890 rokiem), choć projektował także mozaiki, witraże, meble, tkaniny, tapety, wyroby z metalu i biżuterię; w jego stylu o wyraźnych śladach japońszczyzny widoczna jest inspiracja średniowieczem.
4). Victor Horta:
a). lata życia i pochodzenie – 1861-1947, Belgia.
b). charakterystyka – autor budowli, których stalowe szkielety i odsłonięte elementy konstrukcyjne pełniły także funkcje dekoracyjne, a ich struktura podkreślona była skromną dekoracją ornamentalną złożoną z płynnych, falistych linii i stylizowanych motywów roślinnych; do jego głównych dzieł zalicza się znajdujące się w Brukseli: dom Tassela ze wspaniałą klatką schodową (1893-1895) i Maison du Peuple z fasadą ze szkła (1896-1899; nieistniejący).
5). Gustav Klimt:
a). lata życia i pochodzenie – 1862-1918, Austria.
b). charakterystyka – malował dekoracje ścienne i plafonowe (teatry w Reichenbergu, 1882-1883, oraz Wiedniu, 1886-1890; Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, 1890-1891), portrety i akty (na przykład „Salome”, 1909); do jego najważniejszych dzieł należą malowidła w auli uniwersytetu wiedeńskiego (1892-1907) oraz mozaiki w Palais Stoclet w Brukseli (1910-1911); na obrazach umieszczał postacie w abstrakcyjnej przestrzeni przypominającej mozaiki bizantyjskie, zbudowane z elementów geometrycznych.
6). Rene Lalique:
a). lata życia i pochodzenie – 1860-1945, Francja.
b). charakterystyka – tworzył biżuterię, w której dokonał przełomu zarówno pod względem formy, jak i materiałów (brylanty zastąpił tańszymi kamieniami ozdobnymi i masą perłową, tak że na wartość dzieła miała wpływ nie kosztowność materiału, lecz precyzja wykonania i pomysł); główne motywy jego klejnotów to realistycznie ujęte rośliny i zwierzęta oraz wizerunki nagich kobiet lub głowy kobiecej z długimi rozwianymi włosami; do najbardziej cenionych klejnotów należą 2 brosze: jedna w kształcie ważki, a druga ozdobiona wizerunkiem os.
7). Charles Rennie Mackintosh:
a). lata życia i pochodzenie – 1868-1928, Szkocja.
b). charakterystyka – projektował budowle architektoniczne wraz z całym wyposażeniem (dekoracja, meble); do jego najważniejszych realizacji należą: słynne herbaciarnie w Glasgow (Miss Cranston’s Tearooms, 1897-1898; Willow Tearooms, 1903-1904), Windyhill w Klimacolm (1899-1901), Hill House w Helensburgh (1902-1903); w jego linearnym stylu widoczna jest oszczędność w stosowaniu ornamentu.
8). Józef Mehoffer:
a). lata życia i pochodzenie – 1869-1946, Polska.
b). charakterystyka – stosował całą skalę secesyjnych, dekoracyjnych elementów stylistycznych – od płynnej, rytmicznej gry linii do wciskających się wszędzie motywów kwiatowych; do jego głównych dzieł należą projekty witraży dla kościoła św. Mikołaja we Fryburgu (1895-1936), obraz „Dziwny ogród” (1902-1903), wyzłocona okładka albumu „Sztuka Polska” (1903) i akwaforta „Zuchwały ogrodnik” (1912).
9). Alfons Mucha:
a). lata życia i pochodzenie – 1860-1939, Czechy.
b). charakterystyka – zasłynął głównie jako twórca plakatów (zwłaszcza do przedstawień z S. Bernhardt, na przykład „Gismonda”, 1894) będących kwintesencją dekoracyjnego stylu secesyjnego, które ukształtowały charakterystyczny typ postaci kobiecej; projektował także witraże, malowidła ścienne, meble, tapety, dekoracje i kostiumy teatralne.
10). Wacław Szymanowski:
a). lata życia i pochodzenie – 1859-1930, Polska.
b). charakterystyka – zajmował się głównie rzeźbą („Mickiewicz po Improwizacji”, 1898; „Pomnik Wacława Szymanowskiego”, ojca artysty, na warszawskich Powązkach, około 1905; „Pomnik Chopina” w warszawskich Łazienkach, projekt 1909, realizacja 1926), w której stosował asymetrię, układy skośnie odchylone od osi, płynną, arabeskową linię.
11). Louis Comfort Tiffany:
a). lata życia i pochodzenie – 1848-1933, USA.
b). charakterystyka – projektował głównie witraże, mozaiki, szkło dekoracyjne, wnętrza, biżuterię i ceramikę; zasłynął jako twórca naczyń ze szkła wydmuchiwanego o nieskończonych odmianach kształtów i barw, od przezroczystych naczyń o barwach pastelowych, na wydłużonych nóżkach, do mis z nakładanych na siebie warstw szkła o intensywnych odcieniach; do jego najbardziej znanych osiągnięć należą rozmaite wazy w kształcie pawiego pióra oraz witrażowe lampy.
12). Stanisław Wyspiański:
a). lata życia i pochodzenie – 1869-1907, Polska.
b). charakterystyka – stosował płynną, falistą linię, wprowadził secesyjne motywy kwiatów i pnączy, wplatając w ich gąszcz całość kompozycji; zasłynął jako twórca witraży i polichromii do kościoła Franciszkanów w Krakowie (1897-1905), zajmował się także grafiką książkową (ilustracje do „Iliady”, 1903), wystrojem wnętrz, malował portrety.